Havkajak instruktion

Lær at ro havkajak

Nye hold i 2025 offentliggøres ca. 1.1.2025 - tilmeld dig interesselisten, så får du besked når der er nyt.

Hvis du har IPP2 bevis fra tidligere, så benyt linket  "indmeldelse med kajakerfaring" under "kontakt". Der findes også firmaer der tilbyder kurser henover sommeren. Husk at du skal have et IPP2 bevis for at blive medlem i klubben. Kontakt evt.Susanne Strandby.

Havkajak beskrivelse:

Havkajakken er den terrængående kajak. Hvis du sammenligner med cykler eller biler, så er det mountainbiken eller 4×4. Den er lidt tungere og knap så hurtig som en turkajak, men til gengæld er den stabil, og det er den kajak, som bedst kan klare større bølger og være på åbent hav. Den har også vandtætte lugerum og mere lasteplads, som gør den velegnet til længere ture.

Er du til et sundt og aktivt fritidsliv i skønne omgivelser, godt fællesskab og de bedste betingelser for for at gøre kajakroning til din nye fritidsbeskæftigelse, så skal du endelig læse videre.

Havkajakinstruktionskurset:

Det du skal vide, hvis du vil begynde at ro havkajak i Silkeborg Kajak klub.

Du skal på et IPP2 kursus og bestå dette. Prisen i 2025 er kr. 2.775 incl. medlemskab til 1.4.2026.

Navn er bare en niveaubetegnelse for et havkajakniveau og der findes kursuser før og efter (IPP1 – IPP5). IPP2 niveauet er et godt sted at starte for en begynder i havkajak. Efter godkendelse og frigivelse på dette niveau er du blevet introduceret til den grundlæggende roteknik og er klar til at fortsætte din udvikling i havkajakken.

Det du som havkajakroer skal kunne, er beskrevet i normer fra Dansk Kano og Kajak forbund (DKF), som angiver kravene til godkendelse på de forskellige niveauer. Der er altså officielle krav til dine færdigheder efter et kursusforløb. Du kan finde et link til normen her.

Du bliver våd og skal have hovedet under vandet i løbet at kursuset, men det lærer du stille og roligt under kontrollerede forhold. Det at være havkajakroer betyder bla. at du kan komme ud af din kajak, hvis du kæntrer og du selv kan komme op i kajakken igen. Det øver vi mange gange i løbet af kurset, da dette kræver øvelse, teknik, en vis fysisk styrke og smidighed.

Hvad lærer du på et IPP2 kursus?

Du lærer om havkajakken, færden i naturen, redningsteknik (hjælpe dig selv eller en makker tilbage i kajakken) og forskellige måder til at kontrollere din kajak (roteknik og styretag). Beskrivelsen kan du finde i linket ovenfor. Du kan se videoer af de forskellige teknikker på linket her.

Det at blive IPP2 havkajakroer betyder således IKKE, at du bare skal sidde i en havkajak og ro ligeud. Du skal have nogle grundlæggende færdigheder og dem hjælper instruktørerne dig med at opnå i løbet af kursuset.

Silkeborg Kajakklub tilbyder grundig og nøje tilrettelagt instruktion i havkajak. Vores hold af erfarne instruktører vil instruere og vejlede dig, så du bliver i stand til at færdes sikkert i sø-systemet i Silkeborg og du har de nødvendige færdigheder i at ro af havkajak og få det optimale ud af dine ture.

Vi tilbyder om fælles roning hele året for alle niveauer, og vores engagerede turudvalg planlægger en række spændende ture hvert år, både for hav- og turkajak.

Tilmeldingen til kurset er bindende og det er et krav for at bestå prøven, at du deltager alle dagene.

Det er nødvendigt først at tilmelde dig interesselisten, tilmelding koster kr. 100,-

Du kan læse mere om tilmelding til interesselisten her eller gå direkte til Indmeldesesformular