Om at blive medlem af Silkeborg Kajakklub

Silkeborg Kajakklub er en af landets største og mest aktive kajakklubber - bl.a. fordi vi har et eminent rovand, hvor vi kan ro hele året rundt.

For at blive medlem af klubben skal vi overholde Dansk Kano og Kajakforbunds regler, hvilket betyder, at du skal have de nødvendige kvalifikationer. Normalt vil det sige, at du skal have et IPP2 (International Paddle Pass) certifikat. Vi tilbyder interesserede et sådant kursus, der normalt finder sted i forsommeren. For at komme på kursus skal du først skrive dig på vores interesseliste. Det koster DKK 100,00 at komme på interesselisten (det gælder dog ikke for børnene)

Før du gør det beder vi dig gennemlæse nedenstående information:

På interesselisten registrerer dine personlige data. Når dine data har været uberørt i mere end 2 år vil de automatisk blive slettet. Når du melder dig på vor interesseliste erklærer du samtidig, at du er indforstået hermed.

Instruktionskurserne er bygget op om en række roture på søerne i Silkeborg. Her træner vi roteknik og sikkerhed, så du efterfølgende har et godt grundlag for at ro på egen hånd eller sammen med andre.

Du vil være en del af et hold bestående af andre voksne, og I vil blive undervist af en gruppe erfarne instruktører. Vi når normalt at ro i alt 70-90 km i løbet af kurset. For at sikre dig bedst muligt udbytte af kurset,  skal du deltage i alle instruktionssessionerne, bliver du evt. forhindret, skal du lave en aftale med instruktørerne.

Instruktionsforløb

I januar/februar udsendes en detaljeret tidsplan :

• Informationsmøde i marts måned.
  • I april måned skal du i svømmehal og aflægge svømme- og entringsprøve - dato og sted for de enkelte hold vil blive meddelt når holdene er fastlagt.
  • I maj og begyndelsen af juni foregår instruktionen på vandet
  • Kurset bestås i midten af juni - hvorefter du kan ro på søerne alene eller sammen med andre - du skulle meget gerne her have roet 200 km.
  • I september afholdes sidste session, hvor der gøres status, tales om vinterroning etc.

Hvis du på dette tidspunkt har roet mindst 200 km, vil du opnå ret til at ro alene i vintersæsonen. Det er perioden fra 1. oktober til 30. april.

Hele kurset koster DKK 2.500,00, der indeholder:

• Informationsmøde
  • Instruktion
  • Nøgle til klubben
  • Kontingent indtil 31/3 året efter.

Vi stiller kajakker og pagajer til rådighed for instruktion og den efterfølgende roning.

Langt de fleste kan lære at ro kajak. Du skal dog opfylde to betingelser før du kan komme i gang.

• Du skal i svømmehal kunne svømme 600 m uden at holde pause
  • Du må ikke lide af en bevidsthedsrøvende sygdom

Når du er blevet har bestået kurset og er blevet medlem af Silkeborg Kajakklub, må du bruge klubbens ressourcer, herunder kajakker, pagajer, træningscenteretc.

Har du som nyt medlem en uddannelse i tur- eller havkajak fra en anden klub, skal du frigives af vores instruktør.

Indmeldesesformular