KAJAKPOLO

Kajaksportens holdsport!

Nysgerrig på kajakpolo?

Det er en actionsport med fuld fart på, hvor du får brugt både dine muskler, dit boldøje og din balance. Det kan bedst beskrives som en blanding af håndbold, basket og vandpolo -  hvor man så bare ror i en kajak!

Der spilles i specielle korte kajakker (max 3 m) af plastic eller fiber. Banen er 23x35m, hvilket svarer næsten til en håndboldbane. På de korte sider af banen befinder sig i to meters højde et mål på 1x1,5m. Det er lidt større end en basketplade. Der er 5 spillere på hvert hold, der spilles med flyvende målmand, og en kamp varer 2x10 minutter.

Kajakpolo er for både elitespillere og for spillere, som deltager for hyggens skyld.

Kammeratskab

Kajakpolo er en nichesport i Danmark, men Silkeborg Kajakklub er en af de klubber, der bliver ved med at gøre sig gældende i toppen af både dansk og international kajakpolo. Måske fordi klubben gang på gang formår at få de helt unge spillere (og deres forældre) engageret. De ældre erfarne spillere tager glad hånd om de nye spillere både socialt og træningsmæssigt, og de unge spillere nyder godt af de ældres erfaringer både på vandet og i træningsrummet.

Udstyr

Klubben stiller ALT udstyr til rådighed for begyndere. Medbring blot badetøj/shorts og en T-shirt.

Skulle du senere få lyst til at købe eget udstyr kan du fx tage et kig på denne shop der bestyres af nogle af klubbens kajakpolospillere

Hvor trænes der?

Normalt spiller vi på søen ved Søsportens Hus, men om vinteren rykker ungdomsspillerne og begynderne inden for i svømmehallen på Højskolen. Bla for at lære at lave grønlændervendinger!

Søsportens Hus, Sølystvej 111, 8600 Silkeborg

Silkeborg Højskole, Platanvej 12, 8600 Silkeborg

Forudsætninger

• Du skal kunne svømme 300 m
  • Du har lyst til at udfordre dig selv
  • Du vil gerne prøve at spille bold på en helt ny måde.

Træningssamlinger og talenthold

Kajakpolo er en nichesport. Derfor trænes der ofte sammen med spillere fra klubber i hele Danmark. I ungdomsrækkerne arrangeres der træningssamlinger 2-3 gange om året på årgangene. Ved ihærdig træning er der også chance for at komme med i ungdomslandsholdenes bruttotrup, som giver fantastiske muligheder for at opleve både kammeratskabet på tværs af klubberne og turneringerne i andre lande.
Ofte lægges kimen til de unge spilleres engagement og vedholdenhed til voksenrækkerne gennem det fællesskab, sammenhold og de venskaber der opstår gennem træningssamlinger og turneringer.

Kampe og turneringer

Kajakpolo er som nævnt en nichesport med få udøvere, så vi spiller kampe mod klubber i hele Danmark.

Vi deltager normalt i både Vestturneringen (VT) og i Danmarksturneringen (DT). VT foregår indendørs i svømmehaller i vintermånederne med 4 spillere på hvert hold. Silkeborg har i øjeblikket to ligahold, et 1. divisionshold, et 2. divisionshold, et motionshold, samt ungdomshold.

DT afholdes over 4 store udendørsstævner henover sommerhalvåret og kulminerer med slutspil om de danske mesterskaber. Silkeborg har et meget stærkt Liga-hold, som normalt ender i minimum semifinalen hvert år og flere gange har vundet DM. Silkeborgs ungdomshold ender også oftest i toppen, og 8 ungdomsspillere fra Silkeborg var fx med til UVM i Belfast i 2022. Her blev det til dansk bronze for U15 og dansk sølv for både U18 og U21.
Vi har desværre kun få kvindelige spillere, og kan derfor ikke stille noget kvindehold.

Målet er, at et Ligahold og holdet i ungdomsrækkerne hvert år skal gøre sig gældende i toppen ved DM og helst være fast deltager i finalen. Derudover spiller en del Silkeborgspillere på landsholdene. Derudover skal vi fokusere på at indsluse flere ungdomsspillere, så vi kan få et naturligt konstant flow, og tilmelde et nyt hold i U18-rækken mindst hvert andet år.

LINKS TIL:

DANMARKSTURNERINGEN

INTERNATIONALE TURNERINGER

KALENDER 1.HALVÅR 2023

KALENDER 2.HALVÅR 2023

LIGAHOLDET "SILKEBORGS SØNNER" GULD DM 2023

Polterabend, firmatur, sjov med vennerne...
Vi arrangerer gerne kajakpolo som en del af jeres dag. Se mere HER

• Begyndere og ungdomsspillere: Iver Iversen 5080 8305
  • Begynderholdet sommer 2023: Carl-Emil Bodum 5177 6676